Els jocs interactius,
són uns dels millors mitjans per tal que els infants aprenguin de forma lúdica
mitjançant el joc. Algunes de les nostres escoles ja en fan ús. A partir de
diferents programes, els infants van assimilant continguts, van exercint la
capacitat de cerca la millor solució a partir del assaig-error. La diversió, no
ha d’estar renyida amb l’aprenentatge. Això si, per tal que sigui una activitat
realment educativa, no podem permetre que la diversió s’anteposi a l’aprenentatge,
ambdós han d’anar de la mà.
Com han de ser els jocs
per tal que es doni el abans esmentat?
·
Han de
tenir uns objectius didàctics marcats a l’hora del seu disseny.
·
Han d’estar
pensants realment per la franja d’edat per a qui serà destinada.
·
Ha de
tenir un disseny atractiu i motivador.
·
Les
imatges han de ser creatives, però guardant un cert equilibri.
·
Llenguatge
clar.
·
Han de
possibilitar tant el treball individual com grupal.
·
S’ha de
tenir en compte l’avaluació.
· Ha de
deixar la llibertat suficient a l’infant per anar endavant i endarrere, que no
es quedi estancat en una plana amb la única possibilitat d’anar endavant.
Avantatges inconvenients segons Pere Marqués dels
multimèdies educatius:
Avantatges
·
Forta
motivació: els/les alumnes estan
motivats i per tant, aquesta és un dels motors per a l’aprenentatge
· Interacció:
Els infants estan permanentment actius al interactuar alb l’ordinador.
·
Normalment,
els/les alumnes aprenen amb menys temps.
· Desenvolupa
la seva pròpia iniciativa donat que han estar sempre prenent decisions per
donar resposta a la demanda de l’ordinador.
· Múltiples perspectives i
itineraris. Els hipertexts permeten la exposició de temes des
de diferents enfocaments, el que afavoreix la comprensió.
·
Aprenentatge
a partir de les errades. Permet a l’infant conèixer des del primer moment on ha
fallat i pot rectificar en el moment.
·
Facilita l’avaluació i control. Alliberant al
professorat de treballs repetitius.
·
Alt
grau d’interdisciplinarietat.
· Individualització. L’ordinador pot adaptar-se als
coneixements previs i al ritme individual de cadascú.
·
Facilita
el treball cooperatiu
·
Contacte
amb les noves tecnologies i el seu llenguatge.
·
Proporciona
informació.
· Proporciona entorns d’aprenentatge
i instruments per al procés de la informació.
·
Avantatges
en l’Educació Especial. L’ordinador amb les adaptacions adients, pot obrir
portes alternatives que ajudin a les seves limitacions.
·
Constitueixen un bon mitjà d’investigació
didàctica.
Inconvenients:
·
Addició.
·
Distracció.
· Ansietat.
Moltes vegades la continua interacció pot provocar ansietat en els infants.
·
Aprenentatges
incomplerts i superficials. La lliure interacció i la poca qualitat dels
material, de vegades proporciona aprenentatges incomplerts i poc profunds.
·
Diàlegs
molt rígids. Els diàlegs entre docent i
alumne, sempre seran més rics i oberts.
·
Desorientació
informativa. Molts estudiants es perden en els hipertexts.
·
Desenvolupa
les estratègies del mínim esforç.
·
Desfases
respecte a altres activitats.
·
Aïllament.
· Dependència
dels altres. Convé fer grups estables i a l’hora flexibles, donat que alguns
estudiant es podrien convertir en espectadors de la resta.
·
Cansament
visual i altres problemes físics.
·
Visió
parcial de la realitat.
·
Desconfiguració
dels ordinadors.
Professorat
format i per tant major implicació econòmica a l’hora de la formació
Enllaços
que us poden interessar:
Imatge: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLk5ur99SG0Ht6c4TA_L0_1xlTz-23HBqddNW8bHwBW789NTZDfA |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada